• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Offline cookies verzamelen

Wat als je perfect zou weten waar een klant naar kijkt in je winkel,

hoe lang hij ergens staat en of dat resulteert in een aankoop?

Die kennis is niet langer alleen weggelegd voor de onlinewereld.

Nurama zet volop in op het offline verzamelen van data.

Innovatiecentrum05_Nurama-15
Innovatiecentrum05_Nurama-17
Nurama

Bedrijf

  • Alexander Mazurek
    Zaakvoerder - CEO Nurama

Je kent ze wel, de cookies die je op elke website tegenkomt. Dat zijn kleine tekstbestandjes die een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de website bezoekt. Zo bewaren websites jouw surfgedrag. Bedrijven kunnen dan over je schouder mee kijken en weten exact welke pagina jij bezoekt of waar je op klikt. Zo weten ze ook wat wel en niet werkt op een website. Bedrijven spelen daarop in. Hoe vaak kom je dat ene paar schoenen, dat je ooit opzocht, dagen en weken later niet tegen in de vorm van reclame op allerlei andere websites?

Onbestaande offline data

“19 jaar heb ik voor grote merken in het buitenland gewerkt.”, vertelt Alexander Mazurek van Nurama.  “Ik heb gezien hoe merken hun product in de markt zetten, welke data en persona’s (een soort van karakteristieke doelgroep) ze gebruiken. Wat me opviel is dat er in de onlinewereld heel veel data voor handen is. Maar in de fysieke wereld bestaan er amper gegevens.

Ik heb gezien hoe merken hun product in de markt zetten, ... Wat me opviel is dat er in de onlinewereld heel veel data voor handen is. Maar in de fysieke wereld bestaan er amper gegevens.

Je kan wel testen met een camerabril. Dan loopt een klant rond in de winkel en de camerabril registreert naar waar en wat hij kijkt. Maar vaak is die klant vooringenomen. Of je hebt research agencies, zij interviewen mensen bij het binnen en buitengaan. Maar er is een enorme discrepantie tussen wat mensen zeggen wat ze gaan doen en wat ze effectief doen. Dat is super confronterend.”

Platform

“Het platform dat wij ontwikkeld hebben kan je het best vergelijken met een stekkerdoos. Op die stekkerdoos kunnen sensoren gekoppeld worden. Die meten wat je maar wil. Als een supermarkt een banner van een frisdrank heeft staan en ze komen naar ons met twee vragen: “Hoeveel mensen zijn er voorbij gekomen en hoe lang zijn ze blijven staan?” Dan plaatsen wij een sensor die dat doet, we lezen die data uit en analyseren het. Met die analyse kan de winkel dan aan de slag.”, legt Alexander uit.

 GDPR: een geluk bij een ongeluk

“Aanvankelijk wilden we ons platform voeden met beelden van beveiligingscamera’s. Die camera’s hingen er al dus dat was het eenvoudigst. Maar daar stak de GDPR (de Europese verordening ter bescherming van persoonsgegevens) een stokje voor. En gelukkig maar want dan waren onze gegevens niet zo accuraat geweest als nu. De GDPR heeft ons er eigenlijk toe verplicht om naar (betere) sensoren te kijken waar we nu mee werken. Voor ons is de GDPR een geluk bij een ongeluk.”

  • Bruno Bocchialini
    Zaakvoerder - COO Nurama

Bloed zweet en tranen

“Maar goed dat platform, het idee was er. Nu was het tijd om het prototype te ontwikkelen.”, vertelt Bruno Bocchialini, COO bij Nurama.  We wisten waar we naartoe wilden, maar hoe geraken we er zonder te veel vreemd kapitaal aan te spreken? Is er vanuit de overheid misschien bepaalde steun die we kunnen gebruiken? Ik wist dat VLAIO daarbij kon helpen. Begin januari 2018 hadden we een afspraak met bedrijfsadviseur Anke Albregts. Zij ging door onze eerste draft en stelde ontzettend veel vragen. Voor een aantal specifieke, technische aspecten werd ook haar collega Stijn Scholts betrokken. Stijn en Anke hielden ons een spiegel voor en dat was best confronterend. We hebben avonden met het team gediscussieerd waar we naartoe wilden en hoe dat moest gebeuren. De begeleiding van Anke en Stijn was een perfecte leerschool voor ons. Dankzij hen hebben de sales en de technische mensen leren communiceren met elkaar. We zijn enorm blij dat we de steun van het ontwikkelingsproject hebben gekregen. Dat is financieel maar zeker ook mentaal een ruggensteun. “De Vlaamse overheid gelooft ook in ons platform.”  Zonder deze steun was het een stuk moeilijker geweest en hadden we extern geld moeten aantrekken, wat alles een stuk vertraagd. Onze missie is om zo ver mogelijk met onze eigen middelen op eigen kracht te raken. Dankzij de financiële en inhoudelijke steun van VLAIO is het ons gelukt.”

Klanten

“We hebben ons platform al uitvoerig getest en gebruikt, oa bij JBC”, vertelt Bruno.  “Zij hadden een testwinkel op de Corda Campus in Hasselt. Ze wilden technologie uittesten om uit te rollen in andere winkels. Via ons platform konden wij perfect zien hoeveel mensen langs waar de winkel binnen gingen, waar ze het langst bleven staan, hoe lang ze in de winkel verbleven en vooral hoe oud deze mensen waren en welk geslacht ze hadden. Zo ging JBC ervan uit dat mensen de ruimte die zij voorzien hadden als ingang, zouden gebruiken. Dit bleek niet uit de data, waardoor de beoogde customer journey in het water viel. Door enkele ingrepen en een duidelijkere aanduiding van de ingang bleek dat de mensen nu wel de ingang gebruikten en zo ook langer in de winkel bleven.”

Adviseur

  • Anke Albregts
    Teamcoach Limburg en Bedrijfsadviseur VLAIO Team Bedrijfstrajecten

“Het traject van Nurama was zeer kort en intensief. “, vertelt Anke Albregts. “Ze hadden er zin in, ze geloofden rotsvast in hun project en zijn nog steeds erg dankbaar voor onze begeleiding. Samenwerken met enthousiaste ondernemers werkt aanstekelijk. Als ik er nu op terug kijk vind ik dat ze – ook al is het op korte tijd – een heel mooi pad hebben bewandeld. En aan het bewandelen zijn, want ik begeleid hen momenteel met een ander project – dat nog confidentieel is. Dat is de beste vorm van appreciatie: Ondernemers die ons aanraden of die terugkomen.”

 “Bruno Bocchialini en Alexander Mazurek kwamen op eigen initiatief naar ons met het idee – om via sensoren offlinegedrag in kaart te brengen.  Een heel eenvoudig idee. Dat zijn vaak de beste ideeën, wanneer je denkt: “Waarom bestaat dat nog niet?” Maar alleen met een idee kom je er niet. Het technische aspect en het business aspect moeten op elkaar afgestemd zijn. Alleen zo behaal je maximum resultaat. Daar wrong aanvankelijk het schoentje. Maar door beide aspecten te challengen, zat iedereen snel op dezelfde lijn. En met gelijkgerichte neuzen staat hen een mooie toekomst te wachten.”

Partner

  • Wim Hamaekers
    Thin Slicing Zaakvoerder

    “In maart 2018 gaf ik een Keynote presentatie op Corda Campus over ‘de klant als motor voor innovatie’.”, vertelt Wim Hamaekers, zaakvoeder bij Thin Slicing. ” We zijn bij Thin Slicing bezig met consumentenonderzoek en bieden bedrijven advies over hoe ze meer impact kunnen creëren bij de consument.  In mijn Keynote speech had ik het over de onbewuste consument en hoe in de fysieke winkelomgeving het consumentengedrag te sturen.  Na de presentatie is Alexander me komen op zoeken en hebben nog lang nagepraat over de lacunes in de kennis over hoe mensen zich gedragen in het echte winkelpunt.  Het klikte meteen en we voelden beide dat een samenwerking tussen Thin Slicing en Nurama een duidelijke meerwaarde bood.  Ondertussen, meer dan een jaar verder, zijn er reeds een paar samenwerkingsprojecten uit voortgevloeid waarbij consumenteninzichten uit onderzoek worden gekoppeld aan objectief gedrag gemeten door de technologie van Nurama.  De combinatie van beide databronnen blijkt erg inzichtelijk en helpt merken en retailers meer impact te genereren door middel van het creëren van een optimale winkelbeleving. Ondertussen ben ik ruim 25 jaar bezig met business intelligence en gespecialiseerd in shopper marketing en onderzoek.  Hierbij was de blinde vlek in shopper onderzoek het inzicht in het werkelijk winkelgedrag krijgen: hoe lang neemt een consument iets ter hand, hoe snel of traag wandelt hij door het winkelpunt, wordt communicatie in het winkelpunt überhaupt bekeken en heeft het impact.   Nurama biedt hiervoor de oplossing en kan de conversie vanaf het binnenstappen tot aan de kassa in detail in kaart brengen.  Maar de data op zich, zegt natuurlijk niets zonder de beweegreden van de consument ‘Waarom heeft hij zich zus of zo gedragen?’ ‘Wat zijn haar of zijn motivaties?’ enz.

    Thin Slicing voegt dit toe aan Nurama’s inzichten en dat leidt tot strategische roadmaps voor bedrijven die actief zijn in retail.  Gezien de grote kennis vanuit de business, bieden we Nurama ook een meerwaarde in het relevant en ‘business-savy’ maken van hun oplossingen.  Zo kan hun aanbod en innovaties ook beter worden afgesteld op de behoefte van hun eindklant.”

Innovatiecentrum05_Nurama-23
Innovatiecentrum05_Nurama-2
Innovatiecentrum05_Nurama-12
Innovatiecentrum05_Nurama-20

Deel dit verhaal:

Klaar om groeiwaarts te gaan?

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?
Onze adviseurs staan voor je klaar!
Laat je adviseren
© GROEIWAARTS 2019