• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
La Bottega

Van schoen naar fashion tot in het bedrijf: La Bottega slaat nieuwe wegen in

La Bottega heeft zijn naam niet gestolen. Het is Italiaans voor winkel. Karine Valy en haar man Marc Jamar zien het na 27 jaar grootser en bereiden zich voor op de toekomst. Ze zetten hun transformatie van schoenenwinkel naar een conceptstore van 2200 vierkante meter vol schoenen, accessoires, kleding, gadgets en lekker eten verder. En vullen dit aan door een nieuwe markt aan te boren: de bedrijven.

la bottega 2
La bottega

Bedrijf

  • Karine Valy
    Zaakvoerster La Bottega

In de oude stokerij van Smeets in de Hasseltse binnenstad vinden mannen, vrouwen en kinderen alles wat ze nodig hebben om stijlvol voor de dag te komen. Maar het wordt steeds moeilijker om als fysieke winkel te overleven in deze digitale wereld.

“Eén klik en de dag nadien ligt er al een pakje voor de deur., vertelt Karine Valy, zaakvoerster van La Bottega. “Die concurrentie is moordend. Ik zie het fenomeen vooral bij jongeren. Zij bestellen 10 paar schoenen en sturen er 8 terug, dat is toch niet meer leefbaar. Niet voor de fysieke retail maar ook niet voor het klimaat. Om de jeugd bewust te maken dat lokaal kopen belangrijk is, ben ik ook gastdocente op de PXL.

Een mentaliteitsverandering is echt noodzakelijk. Alles instant willen tegen de laagste prijs, ik geloof daar niet in. Voor één iemand is dat voordelig voor zijn portemonnee. Maar we moeten verder dan dat en op langere termijn denken. We moeten zo individualistisch niet zijn, maar als maatschappij denken. Aan de lokale economie. Want als je online shopt tref je niet alleen de (kleine) winkelier. Als er meer en meer fysieke winkels verdwijnen heeft dat een impact op de tewerkstelling in de regio.”

Brainstorm to the rescue

Karine voelde dat ze moest differentiëren en trok even aan de alarmbel bij Bart Lodewijckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg en vriend aan huis. Hij riep een team van experten samen. Een verzameling van young high fashionable potentials die iets betekenen in de Limburgse ondernemerswereld brainstormden onder begeleiding van bedrijfsadviseurs Anke Albregts en Mieke Martens van VLAIO over de toekomst van La Bottega. Ik ben al deze mensen zo dankbaar, dat ze een vrije avond hier wilden spenderen om mee na te denken over La Bottega.”, zegt Karine. Uit deze brainstormsessie kwamen o.a. twee ideeën die verder uitgewerkt werden. De transformatie naar een fashion concept store verder uitbouwen en een nieuwe markt aanboren: naast het B2C ook een B2B-luik. Wat dat concreet inhoudt gaan ze de komende tijd bepalen maar het kan gaan van shopavonden voor personeel, gepersonaliseerd stylingadvies, of een extra voordeel voor het personeel in de vorm van een aankoopbudget bij La Bottega.

Zondag koopdag

Sinds eind 2018 is het volledige grondgebied van de stad Hasselt erkend als toeristisch centrum. Dat heeft oa als gevolg dat er nu elke maand een koopzondag is. “De 6 die er nu waren, vond ik te weinig.”, legt Karine uit. “Ik heb alle respect voor mijn personeel, maar we moeten mee met onze tijd. Elke zondag openen zie ik ook niet zitten. Maar 1x per maand moet zeker kunnen. We moeten kunnen concurreren met andere steden die één keer per maand open zijn of met Maastricht, waar de winkels elke zondag open zijn. Het krioelt daar van de Belgen, en wat ze daar kopen, kopen ze hier niet meer.”

The next generation

Karine en haar man Marc zetten niet alleen op diversificatie. Ze scholen ook hun personeel bij en openen op zondag. Alles om hun fashionstore te wapenen en te verzekeren van een mooie toekomst. En dat zien niet alleen zij, ook de dochter en zoon tonen interesse in het levenswerk van hun ouders. Dochter Noémie zit mee in het marketingteam en neemt de webshop voor haar rekening. De zoon is nog maar 18 jaar en studeert nog. “Maar hij is onlangs gepromoveerd van afwasser in de bistro tot verkoper in de herenwinkel.”, lacht Karine.

Adviseur

  • Mieke Martens
    VLAIO Bedrijfsadviseur

“Eén van de voorwaarden voor een kmo-groeisubsidie is een kantelmoment.” vertelt Mieke. “En dat is hier duidelijk aanwezig. La Bottega moet een marketeer aanwerven om het B2B-concept uit te werken en om een marketingplan op te stellen om de concept store (nog beter) in de markt te zetten. Daarnaast is er ook begeleiding nodig op personeelsvlak, die krijgen ze nu van Annelies en CO en ze worden bijgestaan door Retail Stars die de medewerkers omschoolt tot stijladviseurs.

Het is fijn te zien hoe er nog met hart en ziel aan een retail zaak wordt gewerkt, ik hoop dan ook de groeisubsidie hun verder op weg helpt. Want zoals Karine al terecht aanhaalde zit de retail in een woelige periode. Dus het is een hele uitdaging. Maar ze denken vooruit door te diversifiëren, niet alleen op detailvlak en nieuwe markten.

Ze hebben sinds ze in dat prachtige pand zitten, ook een bistro. Heel slim om de totaalbeleving uit te breiden. En eerlijk, hun ontbijt is verrukkelijk. Maar dat heb ik niet gezegd want anders geraak ik er niet meer binnen. En ze staan nu soms al aan te schuiven.”

Partner

  • Isabelle Maes
    BT solutions

    Een aantal maanden geleden leerden Karine en ikzelf elkaar kennen via een andere Limburgse ondernemer.” vertelt Isabelle Maes van BT Solutions. “Al snel merkten we dat we dezelfde passie voor fashion, retail en “Customer Delight” delen. Via trainingsessies en gerichte field coaching van het verkoopsteam ondersteunt Retail Stars sindsdien La Bottega in het verder optimaliseren van de klantbeleving én de resultaten in de winkel.  Daarom trainen we zowel de “magic” als de “metrics”.  De retail sector en vooral de fysieke winkels staan vandaag voor een aantal uitdagingen; ervoor zorgen dat de klanten getriggerd worden om ook offline te blijven shoppen, is onze gezamenlijke missie. 

    Het gaat nl over meer dan schoenen en kleding alleen, als concept store wil La Bottega klanten helpen zich mooi en gelukkig te voelen, niet alleen door de mooiste collecties maar ook door de human-to-human approach tussen de fashion advisors en klanten.  Samen geloven Karine en ikzelf heel hard dat mensen het verschil maken op de winkelvloer, we zijn dan ook trots dat we de La Bottega fashion advisors mee kunnen inspireren en begeleiden om de customer experience en service, future proof te maken.”

la_bottega_910x510
karine_valy_910x510

Deel dit verhaal:

Klaar om groeiwaarts te gaan?

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?
Onze adviseurs staan voor je klaar!
Laat je adviseren
© GROEIWAARTS 2020