• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Flanders’ Bike Valley

De fietsenmatchmaker

Naast de baksteen in de maag, vloeit er fietsersbloed door onze aderen. We houden van onze Flandriens. Elke demarrage, valpartij en ontsnapping volgen we op de voet in de vele wielerwedstrijden die ons land telt. Dat we kunnen fietsen, weten we. Maar weet je ook dat heel wat bedrijven zich focussen op de fiets en alles wat daarbij hoort? Bert Celis zag dat en bundelde die kennis in Flanders’ Bike Valley.

Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-2
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-4
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-3

Bedrijf

  • Bert Celis
    Coördinator Flanders' Bike Valley

Fietsen, het zit in ons bloed. Het verwondert dan ook niet dat er heel wel wat fietsproducentbedrijven in Vlaanderen zijn. Elk zijn ze met hun eigen product bezig, van fietsen, frames, onderdelen tot helmen, wielerkledij, … noem maar op.  Er komt heel wat bij kijken. Al deze producten worden getest, onder andere op aerodynamica. “Zelfs de minste weerstand, door een pak of een helm, kan seconden kosten en beslist over ritwinst of -verlies.” legt Bert Celis, CEO van Flanders’ Bike Valley, me uit.  Ze testen dat in een windtunnel. Tot enkele jaren geleden moesten ze daarvoor over de grens gaan.” Fietsenfabrikant Ridley wilde een eigen windtunnel maken. Eentje op schaal.” Bert zag het grootser. Hij zocht middelen en dacht aan een samenwerking tussen verschillende fiets gerelateerde bedrijven, een cluster. Zo ontstond Flanders’ Bike Valley.

De kost van een windtunnel is voor één bedrijf niet te verantwoorden. Als bedrijven nu eens samenwerken en samen een windtunnel bouwen.

Anywhere the wind blows

Maar die windtunnel dus… Bert is er enorm trots op: “De windtunnel is absoluut onze eye catcher. Sinds de openinghebben meer dan 100 atleten en 8 world tourteams er getest met team Sky, BMC, … We hebben één van de meeste geavanceerde windtunnels voor atleten in het wielrennen. Wat maakt dat we meer en meer erkend worden in het wereldje. Dat doet deugd. Het unieke en de innovatie zit in de meetsystemen. We hebben know-how op het gebied van aerodynamica. Maar eigenlijk is onze clusterwerking zeker zo belangrijk. We werken rond bepaalde thema’s, oa toerisme, experience, mobiliteit, safety, healtcare…

Industriële cluster

Flanders’ Bike Valley is de eerste cluster in zijn soort. Het was één van de eerste bottom-up clusters in Vlaanderen. We werken op vraag van de bedrijven ipv andersom. Er was een hoge concentratie van fiets gerelateerde bedrijven in één bepaalde regio. Dat versterkt een cluster, dezelfde sector en dezelfde regio, ook zijn de stichtende bedrijven (Ridley, Lazer, Bioracer, Voxdale) geen concurrenten, maar zijn ze complementair. In het begin is het altijd wat zoeken voor bedrijven in een cluster “Delen we wel alle informatie?” Maar eens het vertrouwen er is, merken de bedrijven hoeveel ze kunnen winnen door die openheid.”

Naast een bottum-up cluster is het ook een industriële cluster. “Wij vertegenwoordigen de industrie. We zorgen ervoor dat de industrie in contact komt met de overheden.” En dat beperkt zich niet alleen tot België maar over heel de wereld. ” Rond mobiliteit organiseren we zo bijvoorbeeld de Cycle Highway Academy . Dat is een opleiding rond fietsostrades. We kijken nu al hoe de fietsostraders er in de toekomst zullen zien. We hebben ook een Cycle Highway catalogus, daarin nemen we alle bedrijven uit de bouwsector op die kunnen bijdragen aan betere fietspaden of fietsostrades.

Cluster all the way

“Ik ga nog verder, Flanders’ Bike Valley is een bottum-up industriële markgerichte cluster.” legt Bert uit. “Andere clusters zijn technologiegericht, wij niet. Onze expertise (de windtunnel), maar vooral onze kennis over de markt is onze grote troef. Bedrijven willen weten hoe de markt in elkaar zit, wie de spelers zijn en hoe je op die fietsmarkt geraakt. En dat is de clou van innovatie. 90% van de innovaties falen omwille van hun gebrek aan marktkennis. Technolgie vind je altijd wel en dan zoek je het uit. Dat is het fundamentele probleem van veel starters. Ze hebben allemaal goede ideeën Iedereen kan een goed idee bedenken. Als je lang genoeg zoekt vind je dat idee zelfs ergens anders terug in de wereld. Als je tot in de fase van het protype geraakt, dan begint het eigenlijk pas. Hoe breng je je innovatie naar de markt?

Wij zijn voornamelijk met gemeenschappelijke vermarkting bezig. Een goed voorbeeld daarvan is het fietslabo van de universiteit Gent. Ze testen daar fietsen. Maar dat idee kwam maar niet van de grond. We verzonnen een naam die beter in de markt lag en namen ze mee naar Eurobikes – de grootste fietsbeurs in Duitsland. Bikelabs international test nu voor de grote fietsmerken en -teams.

Adviseur

  • Marc Sevenants
    Bedrijfsadviseur

“Bert was en is nog steeds een enorme voordenker.” vertelt Marc Sevenants, bedrijfsadviseur bij VLAIO.  “Toen Bert zelf innovatieadviseur was, kwam hij met heel veel bedrijven in contact. En hij bracht ze ook in contact met elkaar.  Dat samen met zijn liefde voor de fiets hebben tot Flanders’ Bike Valley geleid.

“Hij ziet altijd heel erg snel verbanden tussen bedrijven. Je kan wel stellen dat Bert een aanzet heeft gegeven tot het clusterbeleid in Limburg. Het is echt bewonderenswaardig wat hij met Flanders’ Bike Valley gedaan heeft. Niet alleen een windtunnel in Limburg gebouwd, met hulp van enkele bedrijven maar ook een fiets incubator opgestart. Hoedje af voor Bert.

Destijds toetste hij zaken met mij af, en ik heb ook op vraag van Bert in de eerste stuurboordvergadering van Flanders’ Bike Valley gezeten. Hij is er echt door begeesterd. Het is hem ook echt op het lijf geschreven. Hij houdt van fietsen en bedrijven verbinden.”

Partner

  • Jochim Aerts
    CEO Belgian Cycling Factory – Ridley – Eddy Merckx - Forza

    “Bert Celis heeft ons bijgestaan voor een IWT-project met Ridley midden jaren 2000.” vertelt Jochim Aerts, CEO Belgian Cycling Factory – Ridley – Eddy Merckx – Forza. “Het dossier ging over productontwikkeling en aerodynamica. We zijn altijd in contact gebleven. In 2010 hadden we plannen voor een groter pand en we wilden ook een windtunnel op schaal bouwen. Bert vertelde me dat als ik dat wilde doen, ik dat best in een cluster zou doen. En zo is Flanders’ Bike Valley ontstaan. Het is een prachtig project geworden met een volledig onafhankelijk onderzoekscentrum. Fascinerend hoe zo’n kleine vraag tot zo’n groot project heeft geleid. Mijn adjunct destijds Marc Hufkens was samen met Bert Celis de grote drijfveer achter het project. Ze hebben samen heel wat obstakels overwonnen.”

    Bert is beter dan wie op de hoogte van de wereld van ontwikkeling. Hij legt enorm goed linken, ziet waar er middelen zijn en brengt bedrijven als de beste samen. Zeker iemand om dichtbij te houden."
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-12
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-13
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-14
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-16
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-21
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-20
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-19
Innovatiecentrum_FlandersBikeValley-15

Deel dit verhaal:

Klaar om groeiwaarts te gaan?

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?
Onze adviseurs staan voor je klaar!
Laat je adviseren
© GROEIWAARTS 2018