• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het magazijn achter jouw pakjes

Van de klik op een webshop tot het pakje aan de deur.

Het Genkse bedrijf BME handelt logistiek

al je e-commerce transacties af.

Mét een duurzaam personeelsbeleid.

 

Innovatiecentrum05_BME-25
Innovatiecentrum05_BME-18

Bedrijf

  • Chris Pietermans
    Salesdirector en mede-eigenaar BME

Zodra je iets koopt in een webshop start een heel proces achter de schermen. Bestellingen worden geplaatst, het gekozen product wordt uit de rekken gehaald en wordt in de stockvoorraad aangepast, een leverancier haalt het op en bezorgt het bij jouw thuis. Dat zijn de meest bekende handelingen, maar er zit veel meer achter. E-fulfilment omhelst de volledige afhandeling van orders uit webshops. Van het ontvangen van de goederen in het magazijn tot het bij de eindklant toekomt.

Het Genkse Bedrijf BME specialiseert zich in e-fulfilment op maat van de klanten en voor ieder verkoopkanaal. Het begon allemaal toen Chris Pietermans en Daniel Ciccodemarco, twee boezemvrienden uit Tongeren, (ze organiseren er ook de bekende Les Jardins-feestjes) de vraag kregen om ook de logistiek te verzorgen van de webshop die ze hadden gebouwd voor iemand.  Ze huurden een magazijn en hadden nog ruimte over. Al snel kregen ze orders van grote bedrijven om hun merchandising te stockeren en verdelen. “We wisten van het bestaan van zulke activiteiten in het buitenland, maar in België was niemand daar echt mee bezig, tenzij grote bedrijven.”, vertelt Chris, Salesdirector en mede-eigenaar van BME.  “Op de KMO-markt was het onbestaand. We zagen het gat en zijn erin gesprongen. In het begin hebben we vanuit ons buikgevoel gewerkt, kom we doen een voorstel en zetten dat online, tot onze grote verbazing kwam er snel reactie op.”

Netwerken

Via netwerken leerden we eind 2014 Koen Vanderweyden kennen. Na een goed gesprek, over ons verhaal, onze kijk op de Belgische markt, e-commerce sprongen we samen op de e-fulfilmenttrein op het moment dat hij ging vertrekken. We voelden – na een paar Duvels – onmiddellijk de klik tussen ons, onze samenwerking werd bezegeld op een bierkaartje. Ontstaan alle goede samenwerkingen niet zo?”, lacht Chris.

“Voor mij is dat een absolute voorwaarde om samen te ondernemen: vriendschap. Daar zonder lukt het voor mij niet. En ik kan nu wel zeggen dat Daniel en Chris echte vrienden zijn geworden. Maar dat alleen is natuurlijk niet genoeg.”, vult Koen, finance director en mede-eigenaar van BME, aan.

Omnichannel

In 2016 beseften we dat we er met pure B2C niet zouden komen en hebben we ons verbreed naar de B2B-markt.  Winkelruimte is duur, winkeliers willen hun schapruimte nuttig gebruiken, daar komen wij in het verhaal. Wij gaan omnichannel, weer een fancy term om het heel breed te zien en voor elke klant die op ons pad komt de gepaste oplossing te voorzien. Onze troeven zijn, snelle leveringen, digitaal en de levering kan kleinere volumes bevatten. Vandaag is BME een IT-bedrijf dat aan e-fulfilment doet. De IT is belangrijk, als we dat beheersen kunnen we volledig ten dienste van een klant en haar businessmodel zijn. Zeg ons wat je plan is en waar je naartoe wil en wij ondersteunen jou daarin.”

Versnipperd subsidielandschap

Eric Dieussart van FIT hoorde ons verhaal en bracht ons in contact met Hans Versmissen, bedrijfsadviseur bij VLAIO. Hans hielp ons met het innovatiedossier van de Provincie Limburg. We hebben met de subsidie ons onderzoek bekostigt en nu kijken we wat de mogelijkheden in de toekomst zijn.”, vertelt Koen. “Hans’ begeleiding was super, heel toegankelijk.  En om heel eerlijk te zijn, dat verwacht je niet van een overheidsinstantie. Het is een hele waardevolle connectie. Het subsidielandschap is enorm versnipperd. Het evolueert voortdurend. Het is heel moeilijk om het te volgen en het in de juiste context te plaatsen. De ambitie om dat zelf te onderzoeken heb ik opgegeven, daarom heb ik regelmatig contact met Hans, om te kijken wat er mogelijk is. Ik ga niet met de insteek van “ik wil die subsidie of heb daar hulp bij nodig.” Ik vertel wat onze plannen zijn en hij geeft me raad hoe dat aan te pakken, welke steun, maar ook kennis of partners ons zouden kunnen helpen om dat doel te bereiken.  Die aanpak loont echt voor ons. ”

Binnen 5 jaar moeten ze niet om ons heen kunnen.
Innovatiecentrum05_BME-18
Innovatiecentrum05_BME-22

Deel dit verhaal:

Klaar om groeiwaarts te gaan?

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?
Onze adviseurs staan voor je klaar!
Laat je adviseren
© GROEIWAARTS 2020